Sprucken läpp

Alice fick vara hemma igår då hon har fått tillbaka den jobbiga förkylningen. Feber, tät näsa och tung hosta. Men självklart så kämpar hon på som hon brukar. Leker , hoppar och dansar som om hon inte alls är sjuk. Sen kollapsar av utmattning. 
 
Igår var det lite extra jobbigt. Jag står i hennes rum och städar ur bokhyllan då hon kommer springandes med sin pipmugg, snubblar på mattkanten och ramlar. Jag plockar upp henne direkt då jag hörde på skriket att det gjorde ont på riktigt och inte bara skrek för rädsla från fallet.  Hon lutar mot min axel och jag känner hur axeln blir blöt. Trodde hon dreglade av gråten, men då jag lyfte bort huvudet var tröjan alldeles röd och i hela Alice ansikte var det utsmetat med blod. 
 
 
Tog en stund innan jag fick bort blodet och efter några isbitar samt en snabb koll efter alla tänder, såg jag att läppen var sprucken på insidan.  Alice var ledsen i en halvtimme ungefär, men efter tredje isbiten och det slutat blöda, så var det full fart igen. Mammas kämpe!
 
Idag är hon hemma med och kommer få vara resten av veckan. Eftersom hon bara har idag och imorgon kvar på förskolan innan jullovet, känns det inte lönt att skicka henne till förskolan sjuk för två dagar. Behöver inte smitta ned hela avdelningen i onödan! 
 
Idag kommer det alltså att vara städning, tvättning och eventuellt bakning på schemat. Ska förbi förskolan och hämta lite saker från Alice hylla inför ledigheten också. Annars är det bara fixa och göra iordning inför resan. Samt fixa här hemma så att när vi komme rhem, är det rent och fint! Inte speciellt kul att komma hem till kaos...

Nu ska jag plocka ned Alice från tvbänken innan hon välter tv:n, samt fyller högtalaren med mina tamponger! Småbarnslivet är lika glamoröst som det låter och jag älskar det!