Blod överallt

Jag låg i sängen bredvid Alice och höll på med snapchat i går kväll. Hon sov så gott men hörde andningen var tung och hon andades mer med munnen än med näsan. Det var mörkt i rummet och efter jag hade lagt bort mobilen för natten, så blev det totalt mörker i sovrummet. Jag kunde urskilja Alice bland skuggorna men såg inte så mycket. Eftersom hon verkade sova så vände jag ryggen mot henne och försökte sova. Helt plötsligt hör jag hur hon börjar gurgla i halsen/munnen och hostar till, sen kom skriket och viftandet av armarna. Jag vände mig om direkt och såg i mörkret att hon var mycket mörkare i ansiktet än resten av kroppen, och det mörka spred sig, fort.

Tände lampan på en gång och såg bara blod. Det var blod överallt, såg knappt ansiktet på Alice. Stackaren hade fått en ordentlig blödning ur näsan, bara sådär. Jag lyfte upp henne och sprang till badrummet direkt och började försöka få stopp på det och torka bort så pass att hon kunde öppna ögonen igen. Efter nästan 20minuter fick jag äntligen stopp på det, men jag fick absolut inte torka Alice runt näsan, får då började det om igen. Stackaren hade sån panik så jag satt bara i slutet och gungade med henne i famnen tills hon somnade igen, fortfarande alldeles blodig.

Jag tänkte inte bråka med henne mer än nödvändigt då hon redan hade panik och var rädd. Så jag lyckades ta bort det värsta blodet på henne, resten fick hon tyvärr sova med tills i morse, då duschade vi bort resten. Hela sängen och även tapeten är blodiga. Så måste försöka tvätta bort det och komma på hur jag ska lyckas rädda tapeten. Jag har som ni säkert listat ut, inte sovit en blund efter det här. Var så orolig det skulle börja om att blöda ifall jag somnade. Skulle det börja om, då var det bara för oss att ringa efter hjälp. För jag vet inte hur mycket blod hon ska behöva förlora innan det blir farligt.

Idag fick hon dock spendera morgonen med gammel mormor då jag hade provtagning på min vårdcentral en bra bit hemifrån. Så fort jag kom hem så ringde jag till BVC och fick komma in strax efter. Sköterskan hittade inget större fel, men trodde blödningen berodde på förkylningen och tunna slemhinnor (både jag och Niklas har extremt tunna slemhinnor i näsan). Fick tips om extra järn tillskott och D-vitamin i näsan för att hjälpa slemhinnorna lite. Jag går på samma nu i vuxen ålder, så vet exakt hur jag ska göra.

Efter BVC har vi bara myst på och vilat så mycket vi kan. Jag är helt slut efter att ha varit vaken i ett dygn och Alice är självklart trött efter kvällens händelse. Ikväll däremot ska vi försöka mysa till det lite extra med god mat, film och sen en tidig kväll. Alice har förskola imorgon och jag hoppas hon har energin att vara där hela dagen. Börjar vara ett tag sedan hon var där regelbundet nu. Har varit alldeles för mycket sjukdomar och olyckor nu.

#1 / / Camilla Lundberg:

Ja med små barn följer de mest underliga situationer. Hoppas allt ordnar sig och att ni båda två får ta igen förlorad sömn. Sömnbrist för en ensamstående mamma är nog bland alla, det mest slitsamma som uppstår. Kram till er båda och du Sanna, jag följer dig visserligen enbart via bloggen numera men du gör ett verkligt bra jobb! Tvivla aldrig på dig själv! Du är så bra precis som du är! Kram <3

Svar: Tack så mycket Camilla, dina ord gör mig alltid lika varm i kroppen <3
Syndrome